صندلی ناهارخوی سها وسایل چوبی میز ناهار خوری چوبی احتياج به مراقبت دارد c4ac33fa aa01 4c7f 8586 123d0d9c361a

وسايل به خصوص میز و صندلی چوبي و  میز ناهار خوری را بايد از شر چهار حشره خرابكار و مزاحم نجات داد. مي‌گويند اين حشرات مخصوص چوب كه از خانواده سوسك‌ها هستند، عمر يك ساله دارند، اما نوزاد آنها مي‌تواند چندين سال لاي چوب پنهان بماند و متأسفانه همان موجود خبيث تازه از تخم درآمده است كه چوب را از بين مي‌برد.

میز و صندلی ناهار خوری وسایل چوبی میز ناهار خوری چوبی احتياج به مراقبت دارد svg xml  3Csvg 20xmlns 3D http 3A 2F 2Fwww وسایل چوبی را گردگيري كنيد:

حشره ماده كه از جاهاي كثيف و آلوده خيلي خوشش مي‌آيد، معمولاً در درزها يا محل وصل شدن چوب‌ها به همديگر، تخم‌ مي‌گذارند- جايي كه هميشه پر ازگرد و خاك است.
در ضمن اين حشرات چوب‌هايي را ترجيح مي‌دهند كه بيشتر از پانزده سال از سنشان گذشته باشد. به خصوص چوب‌هايي كه با چسب حيواني به همديگر وصل شده باشند. پس قاب عكس، دراور، كمد و … احتياج به مراقبت بيشتري دارند.

تميز كردن تزئينات عاج روي چوب!

تزئين‌هاي عاج روي  میز و صندلی چوبی با مقدار خيلي كمي آب و يك شوينده ضعيف تميز مي‌شوند. براي رسيدن به نتيجه مطلوب، سر يك چوب كبريت كمي پنبه بپيچيد و آن را در محلول آب و شوينده فرو ببريد و بعد با دقت و حصوله تميز كاري عاج را شروع كنيد. بعد هم با تكه پنبه كه در آب ساده فرو برده‌ايد، آن را پاك كنيد. آخر كار با يك تكه كوچك پارچه كتاني عاج را خشك كنيد. اگر عاج يا استخوان در اثر گذشت زمان زرد و تيره شده است، با مخلوطي از گچ و پراكسيد هيدروژن ضعيف خميري درست كنيد و با يك برس كوچك يا كاردك خمير را روي قسمت‌هاي مورد نظر بماليد.

بعد از پنج دقيقه آن را تميز كنيد. اگر آن‌طور كه بايد و شايد تميز و خوشرنگ نشد، پراكسيد‌هيدروژن كمي قوي‌تر به كار ببريد و يك دفعه ديگر همين كار را تكراركنيد و بعد با يك تكه پنبه مرطوب خمير را روي عاج يا استخوان برداريد و آن را تميز كنيد.

 چوب‌هاي روكش‌دار: 

میز ناهار خوری چوب‌هاي روكش‌دار را هر چند وقت يك دفعه بررسي كنيد . تا اگر قسمتي از روكش از چوب جدا شده است با چشب‌هاي تيوبي مناسب چسبانده شود و بيست و چهار ساعت يك جسم سنگين روي آن بگذاريد تا روكش خوب به چوب بچسبد. اما در میز و صندلی های سه لایی به هیچ عنوان لایه هایشان از هم جدا نمیشود.

سم پاشي:

بهار و اوائل تابستان وقتي است كه بايد گوش به زنگ بود، چون همان‌وقت‌هاست كه اين حشرات موذي تخم‌ريزي مي‌كنند. مهم‌ترين كاري كه مي‌شود كرد تميز نگهداشتن وسايل چوبي است.
اگر مقدار حشره زياد باشد و مبارزه جدي‌تري بخواهد، بايد به نيروي كمكي متوسل شد.
نيروي كمكي همان كارشناسي سمپاشي است كه از عهده تار و مار كردن حشره‌ها به خوبي برمي‌آيد و تا مدتي نسل آنها را منقرض مي‌كند و خيال‌تان راحت مي‌شود.

گرما دشمن چوب ( میز و صندلی چوبی) :

در زمستان شوفاژها و بخاري‌ها گرماي مطبوعي به خانه مي‌دهند، اما دشمن وسايل چوبي هستند. از آنها بدتر، تهويه‌ها هستند كه هم درجه حرارت را تغيير مي‌دهند و هم هوا را خشك مي‌كنند.
به اين ترتيب چوب‌هايي كه ممكن است در شرايط طبيعي قرن‌ها دوام بياورند در مدت نسبتاً كوتاهي آسيب مي‌بينند و اگر به آنها رسيدگي نشود غيرقابل استفاده مي‌شوند.

نحوه مراقبت از چوب:

براي پيشگيري از صدمه ديدن میز و صندلی چوبی بهتر است درجه حرارت محيط را كم‌كم اضافه كنيد تا ظرف يك هفته به تدريج به درجه مطلوب برسد.
مهم‌تر اينكه رطوبت محيط را زياد كنيد، به اين شكل كه يك ظرف آب جوش روي رادياتور يا بخاري بگذاريد تا بخار آن در فضا پراكنده شود و هوا را مرطوب كند.
با يك رطوبت‌سنج مي‌توانيد رطوبت محيط را اندازه‌ بگيريد. اگر بين 50 تا 65 درصد باشد خيلي خوب است. اگر براي گرم كردن خانه از رادياتورهاي برقي يا بخاري‌هاي گازي و يا بخاري‌هاي نفتي استفاده مي‌كنيد، بايد آنها را طوري قرار بدهيد كه اثاثيه چوبي مستقيماً در معرض حرارت قرار نگيرند.  در ضمن وسايل چوبي مانند میز چوبی را نبايد نزديك به در يا پنجره‌اي كه مرتب باز و بسته مي‌شود قرار بدهيد.

ترميم وسايل چوبي :

اگر به وسايل چوبي به موقع رسيدگي نكنيد، بعد از مدتي شبيه به كندوي زنبور عسل مي‌شوند. چوب گردو در برابر هجوم حشرات ضعيف‌تر است و خيلي زود از پا در مي‌آيد، پس احتياج به قواي كمكي دارد تا سالم بماند. اگر غافلگير شديد و يكدفعه ديديد كه ديگر كار از مراقبت و اين جور حرف‌ها گذشته است، هيچ خودتان را نبازيد! اتفاقي است كه افتاده! راهش اين است كه يك ماده ترميم چوب بخريد و به كمك آن محل آسيب‌ديده را مرمت و بازسازي كنيد. اما پيش از اينكه آستين‌ها را بالا بزنيد و دست به كار شويد، دستورالعمل‌ همراه با ماده را با دقت بخوانيد.

لكه‌گيري كنيد:

شايد همه بدانيم كه يكي از خرابكارهاي اصلي سطح‌هاي چوبي، مايعات است، اما گاهي بي‌توجهي مي‌كنيم و در گلداني كه روي ميز گذاشته‌ايم آنقدر آب مي‌ريزيم كه لبريز مي‌شود و زيرش را خيس مي‌كند و يا پارچ و ليوان را پيش از آنكه زير و اطرافشان را خشك كنيم روي ميز چوبي مي‌گذاريم و خودمان را به دردسر مي‌اندازيم.

اگر روي چوب‌‌هاي روكش‌دار لكه‌اي بيفتد، بايد زود آنها را تميز كرد، چون در غير اين صورت پاك كردن آن، معمولاً غيرممكن مي‌شود. براي برداشتن لكه، اول بايد كمي روغن ساج روي آن بماليد و بگذاريد چند ساعت بماند. بعد آن را پاك كنيد و جلا بزنيد. اگر اين راه مؤثر نبود و لكه باقي ماند، مخلوطي از روغن بزرك و تربانتين درست كنيد و با يك تكه پنبه روي لك از شب تا صبح بگذاريد.

خرابكار ديگر آفتاب است!

 هيچ‌وقت اثاثيه چوبي گرانبها را زير اشعه خورشيد به مدت طولاني نگذاريد، چون رنگ را از بين مي‌برد و چوب راخشك مي‌كند. اگر تا حالا نمي‌دانستيد و اين مشكل پيش آمده است با روغن ساج وضع چوب را بهتر كنيد. اگر از میز چوبی را خوب نگهداري كنيد سال‌ها براي‌تان كار مي‌كنند. فقط كافي است كه هميشه آنها را تميز نگه داريد و اگر خواستيد پوليش كنيد، گردگيري را فراموش نكنيد. اول بايد چوب را كاملاً تميز كنيد و بعد پوليش يا جلا بزنيد.

اگر به وسايل چوبي و میز ناهار خوری به موقع رسيدگي نكنيد، بعد از مدتي شبيه به كندوي زنبور عسل مي‌شوند.  پس احتياج به قواي كمكي دارد تا سالم بماند. اگر غافلگير شديد و يكدفعه ديديد كه ديگر كار از مراقبت و اين جور حرف‌ها گذشته است، هيچ خودتان را نبازيد! اتفاقي است كه افتاده! راهش اين است كه يك ماده ترميم چوب بخريد و به كمك آن محل آسيب‌ديده روی میز و صندلی چوبی را مرمت و بازسازي كنيد.

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *